Rendement dessertkaart
Meer rendement uit je dessertkaart
Tip 1 - Kies de juiste gerechten
Denk bij het samenstellen van de dessertkaart aan de opbouw, balans en natuurlijk het rendement. Kies voor circa 6 dessert met verschillende producten, smaken en verschijningsvormen. Maak gebruik van meerdere componenten op het bord. Een dessert dat bestaat uit meerdere componenten zal hoger gewaardeerd worden.
Tip 2 - Een aparte dessertkaart
Een aparte dessertkaart zorgt ervoor dat gasten sneller gaan voor een nagerecht. Het maakt de gast nieuwsgierig wat er op de kaart staat en hij zal deze waarschijnlijk willen bekijken. Als "die drempel" al genomen is, dan wordt er gemakkelijker een dessert besteld.
Tip 3 - Indeling menukaart
Een speciaal kader op de menukaart, met het liefst vetgedrukte letters valt als eerste op. Wanneer hier het meest kostbare gerecht staat, zullen de dichtstbijzijnde gerechten opvallen en in verhouding goedkoper zijn. Deze gerechten worden ook het meest verkocht. Zet hier het gerecht met de meeste marge en vergroot zo het uiteindelijke cijfer achter de streep. Van de rest van de kaart worden de gerechten die onder- en bovenaan de menukaart staan het meest besteld. Zet hier dus ook gerechten die een hoog rendement opleveren.
Tip 4 - Storytelling
Een beleving kan je gerecht nét dat extraatje geven. Iets bestellen waar een verhaal achter zit, maakt het voor de gast uniek. Laat dus weten welke bijzondere (lokale) ingrediënten zijn gebruikt, of wat de favoriet van de chef is. Communiceer dit op de menukaart.
Tip 5 - Smeuïge teksten
Uit onderzoek is gebleken dat extra aanprijzing door middel van smeuïge teksten leidt tot 27% meer omzet. Voeg daarom bijvoeglijke naamwoorden toe aan de omschrijving van je dessert, zoals krachtige, intens, heerlijk, fluweelzacht, fris, subtiel.
Tip 6 - Prijsbeleving beïnvloeden
Het euroteken schrikt gasten af. Door het weglaten van dit tekentje zal er in mindere mate op de prijs van het gerecht gelet worden. Ook uitlijning in een menukaart kan ervoor zorgen dat de gasten sneller op de prijs gaan letten. Door de prijs direct achter het gerecht te zetten, zullen gasten sneller kiezen voor iets dat ze echt lekker vinden dan op prijs. Zet altijd een iets duurder dessert op de kaart. Andere desserts lijken dan in vergelijking goedkoop. En het dure dessert? Dat wordt ook wel verkocht. Er is een groep consumenten die standaard voor de duurste optie kiest op de kaart.
Tip 7 - Volledigheid
Zorg dat alle informatie over de gerechten compleet is, inclusief allergeneninformatie. Dit laatste wordt gezien als gastvrij.
Wil je meer tips ontvangen van onze professionals?
Laat hieronder je contactgegevens achter en wij nemen contact met je op*.
*Alleen voor horecaprofessionals.