Rendement dessertkaart

Tips & tricks / Rendement / Haal meer uit je dessertkaart

Meer rendement uit je dessertkaart

Een uitdagende dessertkaart bestaat uit 6 nagerechten. Bekijk hier 7 tips die jou op weg helpen om maximaal rendement te halen uit je dessertkaart!
Tips rendement dessertkaart

Tip 1 - Kies de juiste gerechten

Denk bij het samenstellen van de dessertkaart aan de opbouw, balans en natuurlijk het rendement. Kies voor circa 6 dessert met verschillende producten, smaken en verschijningsvormen. Maak gebruik van meerdere componenten op het bord. Een dessert dat bestaat uit meerdere componenten zal hoger gewaardeerd worden.

Tip 2 - Een aparte dessertkaart

Een aparte dessertkaart zorgt ervoor dat gasten sneller gaan voor een nagerecht. Het maakt de gast nieuwsgierig wat er op de kaart staat en hij zal deze waarschijnlijk willen bekijken. Als "die drempel" al genomen is, dan wordt er gemakkelijker een dessert besteld.

Tip 3 - Indeling menukaart

Een speciaal kader op de menukaart, met het liefst vetgedrukte letters valt als eerste op. Wanneer hier het meest kostbare gerecht staat, zullen de dichtstbijzijnde gerechten opvallen en in verhouding goedkoper zijn. Deze gerechten worden ook het meest verkocht. Zet hier het gerecht met de meeste marge en vergroot zo het uiteindelijke cijfer achter de streep. Van de rest van de kaart worden de gerechten die onder- en bovenaan de menukaart staan het meest besteld. Zet hier dus ook gerechten die een hoog rendement opleveren.

Tip 4 - Storytelling

Een beleving kan je gerecht nét dat extraatje geven. Iets bestellen waar een verhaal achter zit, maakt het voor de gast uniek. Laat dus weten welke bijzondere (lokale) ingrediënten zijn gebruikt, of wat de favoriet van de chef is. Communiceer dit op de menukaart.

Tip 5 - Smeuïge teksten

Uit onderzoek is gebleken dat extra aanprijzing door middel van smeuïge teksten leidt tot 27% meer omzet. Voeg daarom bijvoeglijke naamwoorden toe aan de omschrijving van je dessert, zoals krachtige, intens, heerlijk, fluweelzacht, fris, subtiel.

Tip 6 - Prijsbeleving beïnvloeden

Het euroteken schrikt gasten af. Door het weglaten van dit tekentje zal er in mindere mate op de prijs van het gerecht gelet worden. Ook uitlijning in een menukaart kan ervoor zorgen dat de gasten sneller op de prijs gaan letten. Door de prijs direct achter het gerecht te zetten, zullen gasten sneller kiezen voor iets dat ze echt lekker vinden dan op prijs. Zet altijd een iets duurder dessert op de kaart. Andere desserts lijken dan in vergelijking goedkoop. En het dure dessert? Dat wordt ook wel verkocht. Er is een groep consumenten die standaard voor de duurste optie kiest op de kaart.

Tip 7 - Volledigheid

Zorg dat alle informatie over de gerechten compleet is, inclusief allergeneninformatie. Dit laatste wordt gezien als gastvrij.  

Meer tips ontvangen?

Wil je meer tips ontvangen van onze professionals?

Laat hieronder je contactgegevens achter en wij nemen contact met je op*.
*Alleen voor horecaprofessionals. 

Om spam te bestrijden, selecteer hieronder de afbeelding van de Pizza

Door op versturen te klikken, ga je akkoord met onze voorwaarden.

Cookies

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

De noodzakelijke cookies en anonieme statistieken zijn altijd automatisch actief; als je op "accepteer alle cookies" klikt, accepteer je ook de optionele cookies. Wanneer je zelf wilt kiezen welke cookies je aanzet, klik je op “cookie instellingen”.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.